Op een gegeven moment had ik wel het gevoel: dit is écht veel verantwoordelijkheid. Maarja, ik ging het maar gewoon doen. En dan kijken hoe het gaat, met vallen en opstaan. De ruimte om fouten te maken is er 100 procent.

Sophie Clarance

Accountspecialist, Randstad

Op een gegeven moment had ik wel het gevoel: dit is écht veel verantwoordelijkheid. Maarja, ik ging het maar gewoon doen. En dan kijken hoe het gaat, met vallen en opstaan. De ruimte om fouten te maken is er 100 procent.

Sophie Clarance

Accountspecialist, Randstad

Sophie Clarance over haar eerste rol als accountspecialist

Sophie is een halfjaar geleden begonnen met het management traineeship. Haar eerste opdracht: inhouse accountspecialist bij de NS in Haarlem. Daarnaast is ze ook accountspecialist voor Hitachi. “Ik weet nog niet wat ik wil doen. Maar ik vind mensen interessante wezens, dus een traineeship bij Randstad leek me een goed startpunt.”

wat doet een accountspecialist?

“Als accountspecialist ben ik de vertegenwoordiger van Randstad bij een klant. De klant geeft aan: dit hebben we nodig, en als accountspecialist zet ik die wens vervolgens uit bij een recruiter. Als de recruiter denkt: ‘Deze sollicitant moeten we hebben!’ dan komt die bij mij. Ik plan vervolgens een het gesprek in met de sollicitant en mijn klant, laat weten of diegene is aangenomen en zorg voor de onboarding.” 

Maar daar houdt haar werk niet op: als de kandidaat eenmaal aan het werk is, komt er nog veel meer bij kijken. “Denk aan mensen die van de eerste naar de tweede fase in hun contract gaan, dat moet ik administratief regelen. En ik houd in de gaten hoe het gaat tussen de werknemers en de klant. Is de werknemer tevreden? En hoe vindt de klant dat het gaat?” Sophie vraagt elke week om een terugkoppeling. Naast haar rol als eerste aanspreekpunt voor klant en werknemer, zorgt ze ervoor dat de werknemers elke week uitbetaald krijgen. 


wat is het verschil tussen een accountspecialist en een intercedent?

“Een intercedent heeft heel veel klanten, die een paar werknemers hebben rondlopen via Randstad. Ik heb twee klanten, die heel veel werknemers hebben rondlopen via Randstad. Ik ben verantwoordelijk voor 140 monteurs.” “Ik moest daar heel erg aan wennen. Vooral met uitbetalen van de lonen: je bent echt verantwoordelijk voor wat zij op hun rekening krijgen. Salaris is zo belangrijk, dat moet echt goed gebeuren. Die druk voelde ik wel heel erg.”

Sophie werd dan ook meteen in het diepe gegooid. “Ik kwam in een nieuw team en met weinig inwerktijd.” Als het echt niet ging, kon ze dat wel aangeven. “Je mag best even zwemmen, maar niet echt spartelen. Als ik spartelde, kon ik aan de bel trekken bij mijn manager. Ik kijk ernaar uit om straks van al deze ervaringen te leren in de denktank.”

Hoewel de functie als accountspecialist net als intercedent in de operatie is, komt hier geen werving bij kijken. Sophie wordt pas ingeschakeld als iemand al geworven is. “Volgens mij is dat omdat ik hiervoor al ervaring heb opgedaan met werving, en het natuurlijk de bedoeling is dat je uit je comfortzone gaat.” 

Voordat ze aan het traineeship begon werkte Sophie namelijk bij een bedrijf dat zakelijke leningen aanbiedt. Ook had ze in haar studietijd baantjes bij hr-bedrijven. Maar of ze ook echt de hr in wil, weet ze nog niet. “Ik vind mensen interessante wezens, dus een traineeship bij Randstad leek me een goed startpunt. Ik kom er nog wel achter wat ik allemaal wil en kan.”


hoe combineer je de verschillende accounts waar je voor werkt?

“We zitten drie dagen in de week bij NS en gaan eens in de maand naar Hitachi. Maar we werken elke dag voor beide accounts.” Respectievelijk hebben de bedrijven 100 en 40 mensen via Randstad rondlopen. 

Best wel een grote verantwoordelijkheid, beaamt Sophie. Zeker in een rol waar je niet voor bent opgeleid. Niet té veel? “Op een gegeven moment had ik wel het gevoel: dit is écht veel verantwoordelijkheid. Maarja, ik ging het maar gewoon doen. En dan kijken hoe het gaat, met vallen en opstaan.” Fouten maken mag, zegt ze. “Denk aan iemand teveel uitbetalen. Mijn manager zegt dan: ‘Ja, je hebt een fout gemaakt. Maar deze fout maak je nu nooit meer.’ De ruimte om fouten te maken is er 100 procent.”

juiste vacature niet gevonden?

Maak een jobalert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Top