werken als planner.

Als planner ben je verantwoordelijk voor een sluitende dag- of weekplanning voor één of meerdere klanten van hun personeel. En die aantallen kunnen flink oplopen, dus een grote verantwoordelijkheid als planner. Lees hier meer over een baan als planner bij Randstad. 

alle handige informatie over planner op een rij

wat doet een planner?

Zoals gezegd: je bent verantwoordelijk voor het plannen van al het personeel voor klant(en). Dat betekent snel schakelen en zo veel mogelijk vooruitkijken. Komt er een drukke periode aan? Jij checkt of je genoeg mensen beschikbaar hebt of vult deze aan met nieuwe talenten. Verwacht de klant in de zomerperiode minder mensen nodig te hebben? Dan speel jij daar vroegtijdig op in, bijvoorbeeld door je mensen tijdelijk onder te brengen bij andere bedrijven. Je zorgt dus voor een korte en lange termijn planning en bent daarom voor zowel de klant als de talenten súper belangrijk, want jij zorgt ervoor dat de werkzaamheden goed verlopen bij de klant en dat er werk is voor de talenten. 

Als planner maak jij verschil voor zowel onze klanten als onze talenten. Zowel met de klant als met de talenten zijn de lijntjes kort. Zij weten dat ze op jou kunnen rekenen en andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Vanaf je vaste werkplek heb je dagelijks contact met talenten en de klant. Dat gaat meestal telefonisch of via e-mail, maar je zit ook regelmatig met de klant om tafel voor planningsgesprekken. Dat is ook het moment dat je een kijkje neemt op de werkvloer om even hallo te zeggen tegen jouw talenten.

de werkomgeving van een planner

Meestal werk je als planner bij de klant intern. Wel zo handig, want op die manier weet jij de talenten en klant snel te vinden. Maar ook andersom natuurlijk. Hoe jouw werkplek er dan uit ziet, is afhankelijk van de klant. Meestal is dat een kantoor vlakbij de werkvloer waar de talent van Randstad werken. Onze klanten zitten met name in de logistiek, productie of food. Wanneer je jouw uitzendkrachten gaat opzoeken, zal je soms schoenen moeten aantrekken met stalen neuzen of een veiligheidshelm moeten opzetten. Wat natuurlijk ook wel gaaf is, want je ziet precies wat jouw uitzendkrachten daadwerkelijk 'doen'.  

werken op een vestiging

Als planner werk je zowel bij de klant als op kantoor, oftewel een vestiging. Bij de klant zit je dichtbij de managers en leidinggevenden en natuurljik de talenten, om klaar te staan voor hun vragen. Op de vestiging werk je gezellig samen met je collega's om de verbinding met elkaar op te zoeken. Zo kun je van elkaar leren, optimaal samenwerken en resultaten boeken met elkaar. En dat doen we altijd samen, behulpzaam naar elkaar toe en met plezier. Bekijk snel de video voor een sfeerimpressie.

planner vacatures

doorgroeimogelijkheden van een planner 

Als planner bij Randstad kan je veel kanten op groeien, afhankelijk van jouw interesse en ambitie. Je kunt bijvoorbeeld doorgroeien naar recruiter of intercedent. Of juist meer naar een specialistischere afdeling bij business services. Er zijn in ieder geval voldoende kansen voor jou, want je kunt ook doorgroeien naar een functie binnen een van de zusterbedrijven Tempo-Team of Yacht.

hoe ziet jouw week eruit als planner?

wat zijn de werkzaamheden van een planner? 

je bent verantwoordelijk voor de personeelsplanning

Je puzzelt wat af op een dag en plant alle uitzendkrachten naar hun beschikbaarheid in. Zo heeft de klant altijd voldoende talenten. Ook als ze dezelfde dag nog ergens mee omhoog zitten!

als planner werk je slim en efficiënt 

Daar hebben we een handig planningsysteem voor, maar soms moet je creatief inspelen op onverwachte situaties. Zieke talenten of een klant die plotseling extra krachten nodig heeft; daar breekt bij jou het zweet niet van uit. Daarom doe je ook aan ‘poolmanagement’: een handig back-up plan, zodat er altijd talenten beschikbaar zijn wanneer iemand uitvalt. Snel schakelen dus, hop hop! Een dynamische functie.

voorbereiding van de talenten

Je pakt telefoontjes snel op en beantwoordt vragen van uitzendkrachten of klanten met problemen direct. Een hele dynamische functie dus!

urenadministratie van de talenten

Want zodra jij hun uren hebt ingevoerd, krijgen zij betaald. Een goede administratie is dus heel belangrijk.

je bouwt aan een goede band met talenten

Zo weet jij precies wie beschikbaar is, zetten talenten net dat stapje extra en krijg jij de planning altijd rond. Ook weet je wanneer talenten jarig zijn of zijn verhuisd en zorg je voor een attent gebaar. Tegelijkertijd durf je talenten ook aan te spreken op gedrag. 

wat zijn de competenties van een intercedent?

Je bent met zoveel verschillende talenten, collega's en klanten in gesprek dat het belangrijk is om met verschillende mensen en op verschillende niveaus gesprekken te voeren. Jij neemt mensen mee in je verhaal en weet mensen te verbinden en overtuigen. 

Het is belangrijk om oprechte interesse te tonen in de ander, want alleen op die manier kun je de ander op de best mogelijke manier helpen. Door betrokken te zijn met de ander persoon weet je wat iemand drijft en hoe je daarop kunt inspelen. Uiteraard kun jij ook weer vertrouwen op betrokken collega's.

De arbeidsmarkt is continu in beweging en om alle werkzoekenden en klanten in jouw regio met elkaar te verbinden, wordt er een groot beroep gedaan op je organisatorisch talent. Want gaat het ene talent op gesprek, de ander wens je succes. Daarnaast help je een klant met een personeel vraagstuk en je regelt ook nog dat iemand op tijd zijn/haar contract krijgt. 

Klanten hebben vaak 'nu'! een probleem en niet over enkele maanden. Als intercedent is het daarom belangrijk om orde te blijven houden in eventuele chaos. Je kunt onder tijdsdruk je werk blijven doen en ziet het zelfs als een uitdaging. Uiteraard om daarna met je collega's het succes samen te vieren!

Je kunt jouw team en vestiging waar jij werkt als een mini onderneming zien. Processen, werkstructuren en plannen liggen niet vast. Dat is juist wat jij samen met jouw collega's en manager gaat regelen. Wanneer ga je bij je klant langs? Wie spreek je op welk moment en hoe zorg je dat jij en jouw team ook blijven ontwikkelen. Uiteraad krijg je van ons genoeg trainingen en handvaten, maar is het veel on-the-job leren. 

met wie werk je samen als planner? 

Met de klant natuurlijk, maar ook met collega planners, accountspecialisten, procesmanagers, recruiters en jouw operationeel manager. Jij zorgt ervoor dat de planning van alle talenten klopt. Jouw collega intercedenten en accountspecialisten hebben voornamelijk contact met de klant en recruiters zorgen voor de werving van nieuwe talenten. Die jij vervolgens weer kan meenemen in de planning. Waar jij kansen ziet voor een verbetering in de planning, schakel je met de procesmanager. Met jouw leidinggevende, de operationeel manager, blijf je in gesprek over de lopende zaken en natuurlijk jouw eigen ontwikkeling. 

welke studie achtergrond heeft een planner? 

Welke specifieke studie je hebt afgerond, maakt ons niet uit! Onze planners hebben uiteenlopende opleidingsachtergronden. Wij vinden het belangrijk dat je beschikt over de bovengenoemde competenties en over MBO werk- en denkniveau. Bij Randstad testen wij dit MBO werk- en denkniveau door middel van een online capaciteitentest, voorafgaand aan een sollicitatiegesprek op locatie. Ben je sowieso benieuwd naar ons sollicitatieproces? Lees er hier meer over. 

arbeidsvoorwaarden van een planner

actief in 39 landen

8,1 waardering van eigen medewerkers

50% vrouwen in topfuncties

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een Jobalert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Jobalert aanmaken
Top